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Quick photo tip: How to follow moving objects

Capturing moving objects on camera can be quite tricky. The background becomes blurry while the subject remains in focus. This works especially well with moving vehicles.

For a long time, I believed there was a secret to getting the perfect moving shot. I was completely puzzled at how you could retain long-time exposure while moving. How can that work?

The answer is quite simple: trial and practice! There is no one perfect trick. Even the most experienced photographers produce a lot junk when taking a picture while moving. It’s completely normal to take 300 pictures and then bin 295 of them. Don’t let that get you down! Still, here’s some advice to get you started.

Advice for your first moving subject

Use the «s» setting. You’ll have to experiment before getting the perfect shutter speed. If it’s too short, the background won’t blur enough. If it’s too long, it’ll be next to impossible to get a clear shot of the subject. An optimal shutter speed depends on the speed and distance of the vehicle, of course.

Use serial shot mode. The more pictures you take, the higher the probability one of them wil be in focus. And the more movement patterns you have, the better.

Start moving before taking the picture and take it while you’re in motion. Most cameras don’t show a gapless image in the viewfinder while serial shot is active. Look through the viewfinder and move the camera before taking the picture. This will give you a feeling for the right tempo.

Make sure there’s enough background in frame. Even if the background will be blurry, it’s still important. It makes the image more atmospheric. The moving subject should therefore not be in frame too big or small.

This is a success to me.

Focus on the front part of the subject. A tram or train will never be fully in focus. Frame the picture in a way so that the vehicle moves towards not away from you.

Check if your sensor is clean. The aperture needs to be completely closed at shutter times around 1/10 of a second in order to not overexpose the image. This makes even the tiniest smudge on the sensor visible. Mirrorless cameras are especially vulnerable to sensor stains.

Countless smudges on the right-hand side of the image ruined about 150 shots of mine.

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David Lee, Zurich

  • Senior Editor
My interest in IT and writing landed me in tech journalism early on (2000). I want to know how we can use technology without being used. Outside of the office, I’m a keen musician who makes up for lacking talent with excessive enthusiasm.

7 comments

3000 / 3000 characters

User martinbrundle

David,
hast du komplett freihändig geschossen oder auf dem Einbein? Ich denke, unsere vielen Verwackler kommen daher, dass wir freihändig schiessen. An der Rennpiste stehen die Agenturfotografen so wunderbar tief, dass das Mitfahren mit einem Einbein gut funktioniert. Wir Otto-Normal-Fotografen auf der Tribüne können des Winkels wegen meistens nur freihändig fotografieren.

Hin und wieder funktionierts, hier mit 1/100 Sekunde (perfekt mit verschwommener Bandenwerbung)
perfect-pictures.ch/pics/f1...

Ab so 1/320 ist dann bereits das Felgenbild zu erkennen und die Resultate sind nicht mehr so cool.
perfect-pictures.ch/pics/6-...

Und es geht natürlich auch in die andere Richtung:
perfect-pictures.ch/pics/6-...

Unter 1/80 habe ich es allerdings noch nie scharf hingekriegt, das war aber vor über 10 Jahren mit der D80.

18.03.2019
User David Lee

Die Fotos habe ich freihändig geschossen. Ich weiss nicht, ob ein Stativ wirklich helfen würde. Die meisten Bilder sind einfach unscharf, weil die Mitziehgeschwindigkeit nicht genau gestimmt hat. Vielleicht hilft es aber auch, dass die Kamera (Nikon Z6) einen ziemlich guten Bildstabilisator eingebaut hat.

18.03.2019
Answer
User UrsusMB

Wow, die Mitzieher sind dir aber gut gelungen! Ich habe selber auch schon rumorbiert, habe aber keine so guten Ergebnisse ezielt (ich vermute, ich habe die Belichtungszeit zu lang gewählt). Also, weiter probieren und Ausschuss produzieren.

18.03.2019
User David Lee

Danke. Trams sind relativ einfach: Fahren immer am genau gleichen Ort, immer etwa gleich schnell.

18.03.2019
Answer
User EVZCyman

Selten hat mir ein Artikel auf Digitec derart Spass gemacht - und mich animiert, das gleich selbst zu probieren. Vielen Dank dafür!

21.03.2019
User ingohoehn

Kleine Anmerkung noch dazu. Wichtig ist die Körperhaltung, so simpel wie es klingen mag. Ohne Skizze schwierig zu erklären. Man dreht den Oberkörper quasi VOR dem Auslösen in die zu erwartende “Endposition der Aufnahme“, dreht dann den Oberkörper in die „Startposition“ und dreht dann während des Mitziehens wieder in die Endposition. So wird aus einer „fliessenden Bewegung“ heraus mitgezogen und blockiert nicht die Bewegung am Ende des Mitziehers. Ich habe einige Jahre Sport fotografiert und habe damit die besten Erfahrungen gemacht. Der Rest ist perfekte Beherrschung der Technik und ein gutes Auge für die Situation.

14.04.2019
User kumarpuneetsunny1234

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17.04.2019