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Raytracing without RT cores: Nvidia makes what no one needs

Until recently, Raytracing was exclusive to Nvidia RTX cards. Thanks to driver updates, this feature will now also reach older generation cards thanks to Pascal architecture. This sounds like a triumph, but in reality it probably won’t knock anybody’s socks off.

Raytracing without RT cores is possible. Of course it is, the first picture using raytracing as a basic function was computed in 1963 at the University of Maryland. After that, the technology was used again and again in movies. Raytracing computations for gaming have only been made available recently with Nvidia’s new RTX cards.

This assumption isn’t quite correct, however, as a demo by Crytek shows. In their «Neon Noir Demo», the developers of Cryengine 5 clearly show how RT cores aren’t necessary to achieve real-time raytracing. The video demonstrates real-time raytracing being performed by an AMD RX Vega 56.

DirectX-Raytracing available with Pascal architecture from April

Now Nvidia has announced new drivers releasing in April that will enable raytracing on all previous generation cards with Pascal architecture. These are the cards that will be supported: GeForce GTX 1060 6 GB, GeForce GTX 1660, Geforce GTX 1660 Ti, GeForce GTX 1070, GeForce GTX 1070 Ti, GeForce GTX 1080, GeForce GTX 1080 Ti, Titan X and Titan XP.

RT calculations will be performed with Shader cores on these cards. These will, however, be significantly slower that dedicated RT cores. Complex RT calculations will therefore only be possible on RTX cards for now.

Is this all one big scam?

Isn’t it great how Nvidia cares for its customers? As activating RTX will reduce GPU performance by around 30-40%, however, I wouldn’t explode with gratitude just yet. This feature probably serves Nvidia’s marketing more than gamers. And now I’ve contributed to this whirlwind – whoops.

Even if raytracing is gaining support, it’ll be at least two to three years before games using this technology reach us on a large scale. Until then, previous generation cards will probably still run at maximum capacity even without raytracing enabled.

AMD has also confirmed multiple times that they’re also working on raytracing, by the way. Most recently by CEO Lisa Su at this year’s CES. She affirmed that this would apply to both software and hardware projects. It remains to be seen if AMD will follow Nvidia’s lead and start offering raytracing on graphics cards themselves.

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Martin Jud, Zurich

  • Editor
I find my muse in everything. When I don’t, I draw inspiration from daydreaming. After all, if you dream, you don’t sleep through life.

12 comments

3000 / 3000 characters

User iBuyStuff

To be honest though gamings evolution has always been "stuff we dont need" its the same for every aspect of life, this is how innovation works, you force it on the people... then it becomes the norm and eventually a prerequisite on games... The only difference from then and now is its more expensive... who am i kidding PC components are always expensive! they always have been and always will be....

28.03.2019
User Mizz141

Das Feature ist eher für Entwickler gedacht, diese können dadurch das Feature ohne teure GPUs ausprobieren. Für Gamer ist dies überhaupt nicht gedacht...

20.03.2019
User Anonymous

Das einzige was dieses Feature bringt ist Gamern RayTracing schmakhaft zu machen und die Lust auf mehr zu wecken, pures Marketing von Nvidia

21.03.2019
User Anonymous

...und aus wirtschaftlicher Sicht alles richtig gemacht. So werden noch ein Haufen RTX Karten mehr verkauft und die Preissenkung wird sich weiter hinauszögern.

21.03.2019
Answer
User Mr. Digitec

Alles Handlanger gestürm. 😂✌️

21.03.2019
User uttinger89

Also mich persönlich freuts, ich zocke aktuell Battlefield V mit einer GTX1080 und ca. 120 FPS, habe mir aber schon einige Male überlegt eine RTX Karte zu kaufen. In Videovergleichen sieht Battlefield mit einer RTX wirklich nochmals eine Schippe besser aus - ich weiss dass es grundsätzlich nicht nötig ist, aber hey - besser ist besser:)
Und diese Option nun kostenfrei Mal testen zu können, finde ich ganz gut. Wer jetzt sagt, Nvidia mache das nur, um uns zum Kauf zu locken - ich bitte Euch...
Und wenn dann Battlefield V mit aktiviertem RayTracing immernoch mit 70-80 FPS laufen würde, wäre das ja perfekt (ich rechne nicht damit!)

21.03.2019
User senic35

Ich hoffe sehr, dass sich das Systemweit ausschalten lässt..

20.03.2019
User Anonymous

Einfach keine Treiber mehr aktualisieren...

20.03.2019
User Baaj

Systemweit abschalten wird schwer, aber Nvidia zwingt dich ja nicht, es in allen 1-2 Games anzuschalten.

20.03.2019
User Anonymous

Am Besten kaufst du dir keine Nvidia Karte und verschenkst deine Bisherigen. Leute wie du müssen auch alles den Anderen vermiesen.

21.03.2019
User senic35

Also ich möchte keine 40% der Leistung meiner GPU einbüssen für ein Feature welches ich nicht möchte, ich weiss ja nicht wie ihr das seht....

21.03.2019
User Janis1010

Es ist eine Option in den Einstellungen eines Raytracing unterstützenden Spiels... Wenn diese nicht aktiviert ist, verlierst du auch keine 40% Leistung. Also einfach Option nicht aktivieren und alles bleibt wie es war.

21.03.2019
Answer